Friday, June 5, 2009

Ikan Singgang

Ni resipi paling simple..org2 bujang pun blh buat..its so easy lol..huhu..Men campak2 je..Janji bahan2 ada boleh la nak campak2 huhu..;p Klu xda bahan2 nyer x leh la nak men campak2... Men tgk2 je blh la...hehe...Mmg sedap la dimakan ngn nasik putih ngn ape2 sambal..Nak umphh~~ sambal belacan huhu...

Bahan-bahan :-
4-5 ekor ikan ( blh je ape2 jenis ikan )
*3 ulas bawang merah
*2 ulas bawang putih
*1/2 inchi lengkuas
*2 keping asam keping
5 biji cili padi
3 cawan air
Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara :-
1. Hiris mayang bahan yang bertanda *.
2. Letakkan semua bahan yang bertanda * cili padi,ikan,asam keping,garam dan gula secukup rasa ke dalam periuk.
3. Kemudian letakkan sedikit air ke dalam periuk tadi. Jgn banyak sgt..kire2 dapat menenggelam kan semua ikan itu ok laa...dan tunggu la sehingga mendidih.
4. Selepas itu boleh la masukkan air yang selebihnya dan adjust la rasa nyer..i mean garam dan gula nyer..
5.Boleh la dihidangkan.

2 comments:

blogresipi said...

Ikan singgang ni kalau ikan tongkol laaagi sedap.. pastu letak cili api sampai berasap..fuh... gerenti tambah nasi banyak kali.hehe

CoolandEasy said...

Hehe btl tu kak..ikan tongkol lagi sedap;P Yang bab cili api tu..sy sokong kak ijan!! Mmg naik cpt la bdn ni hehe...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...