Monday, December 8, 2014

Roti Sarang Lebah...Zzzsttttt..Zssttt..


Wahhhh...memang lembut laaa...1st trial with my hushband^^ xperiment sama-sama ni..Yela..dia volunteer nak uli...Pe lagi on jelaaaa^^ Breadmaker ade kat kampung...tak balik ambik lagi..Yela nak bawa semua barang ke sini..Tak la kot..kena angkut sikit-sikit..Barang-barang baking banyak lagi kat kampung adeiii..Okay..back to our story ya..huhu..project uli roti...my hushband uli lama jgk la..i'm not sure la..baper lama..tapi rasa its around 40mnt camtu rasa...

Memang melebah kiteorg hari tu..Zzzstttt..zzzstttt(btl dah kot bunyi lebah) hahaha..ampun kan hamba klu salah bunyi nyer huhu..Lebah ni tak terbang...tapi ia manually terbang hehe..manually terbang ke dalam mulut..Malam tu my hushband makan half of the bread tu tau...So happy lol..

I suggested kat dia..
"You hari ini kite buat Roti sarang lebah nak??ala..roti tu tengah famous skrg..I nak buat tak la kot..sbb xda breadmaker..BM kt kg..u nak tak buat..kalau u rajin nak uli..??"

En.hushband positive n supportive betul la huhu..
"Okay boleh je..jom kite buat..u bacakan resipi..dan sediakan bahan-bahan..nanti i ulikan"

Hati munge-munge...when he's volunteer nak uli hehehe..Melebah la kiteorg malam tu..and sambil tunggu dia menguli...Elyne sediakan bahan-bahan utk Elyne buat butterscoth sos dan utk sales Elyne esoknyer..Macaroni lasagna baked..sure korang ternampak kan dalam pic tu??hehe..tu kiteorg jual..En.hb tolong jualkan kat ofis dia..Hot sales! gak^_^


Okayla..back to Lebah resipi..Resipi ni Elyne amik dekat Kak Nor Secubit Garam blog..Kalau korang nak try boleh la...Berbaloi..lembut...dan so sedapppppp...dengan dicurahi dengan butterscotch sos tu..I more prefer lagi banyak butterscotch lagi sodappp..hehe..okla..kak nor..minta copy paste ya ini resipi...^_^

MINI BUN SARANG LEBAH
resipi : Lydia Honey
sumber : K.Nor@SecubitGaram

Doh:
2 cawan tepung gandum
1/2 Sudu teh dry yeast
1/4 Sudu teh garam
½ sudu teh baking powder
1 sudu besar gula pasir
¼ cawan plain yogurt, suhu bilik
¼ cawan minyak sun flower
1/2 cawan air suam 
+-**Almond flakes, pumpkin seeds n butterscotch jika suka

Cara:
1. Larutkan yeast dan gula dalam air suam dan biarkan berbuih.
2. Dalam mangkuk adunan, campurkan, garam, tepung gandum, baking powder dan kacau sebati.
3. Masukkan campuran yeast dan yogurt ke dalam mangkuk adunan dan kacau sedikit dengan sudu supaya kurang tahap melekat kat tangan.
4. Uli dengan tangan sedikit dan masukkan minyak sedikit demi sedikit dan teruslah membelasah doh sehingga tak lekat di tangan.
INGAT..cara ulinya jika tak ada BM adalah macam nak sental baju zaman dolu2 (zaman tak de washing machine basuh kain kat sungai), tolak tarik tolak tarik menggunakan penumbuk lagi bagus.
5. Uli sehingga elastic.. Lagi lama lagi bagus dan lagi gebus roti kita nanti.
6. Bila rasa dah puas uli, biarkan doh naik 2x ganda di tempat sikit panas atau tertutup like dalam oven atau microwave yang TAK di ON ok..Bila doh dah naik, tumbuk2kan supaya keluar anginnya
7. Sapukan tangan anda dengan minyak dan ambil doh sebesar buah langsat atau mata kucing dan susunkan rapat di dalam loyang yang telah di sapu dengan sedikit minyak.
8. Buat sampai habis. Memang doh lembik tapi dont worry kalau melekat sapukan tangan anda dengan minyak je.
9. Taburkan dengan pumpkin seeds dan almond flakes jika suka dan biarkan doh rehat naik 2x ganda sekali lagi. Sementra menunggu doh naik ON kan over anda.. Setting 180-200C api atas bawah..(ikut oven anda gak ye..my oven suhu ni).
10. Make sure oven panas giler baru masukkan loyang. 10 minit pertama guna api bawah jer, 5 minit terakhir pakai api atas bawah.
11. Time bako dalam 10-15 minit. Keluarkan dari oven dan cepat2 tuangkan butterscotch di atasnya.Sedia untuk dihidangkan.

NOTE:- 1) doh memang lembik.. Jsngan tambah tepung, cuma sapukan tgn anda dgn minyak masa nk bahagi2 doh kecik2.2) No need perfect bulat sgt just lebih kurang sbb nanti dia akan bulat sendiri bila naik.3) Make sure oven benar2 panas supaya ia lembut bak cotton.4) JANGAN bakar terlalu lama kerana nanti keras5) Kalau tak abis makan tu simpan roti dalam air tight container atau balut pinggan anda dengan plastic kemas2.


SOS BUTTERSCOTCH
1/2 cawan gula perang
1/2 cawan whipping cream (kalau tak de boh jer susu cair)
secubit garam
1/2 tsp vanilla essence
25g butter

1.Cairkan butter dakam periuk kecil, Masukkan gula perang, kacau selalu sehingga gulanya cair@larut sepenuhnya dan berbuih.
2. Tuangkan whipping cream perlahan2 sambil mengacaunya.
3. Masukkan vanilla dan bila semuanya sebati off kan api dan tuangkan dalam bekas tahan panas, sejukkan sedikit dan sedia untuk digunakan sebagai topping.

NOTA:- Pastikan semua bahan tersedia dekat dapur anda kerana sos ni cepat hangus kalau di tinggalkan. Awas masa nak tuang cream tu sbb gula ni panas sangat..
Berhati2, baik guna senduk jangan guna sudu takut malang tak berbau .
Di bawah ini adalah resipi yg K.Nor gunakan utk membuat roti/bun bg ROTI SARANG LEBAH.

Selamat Mencuba!^_^

Nasi Tomato Dengan Ayam Masak Merah



Nasi tomato with ayam masak merah..Memang superb...Gabungan yang cukup sedap dan mengancam..Hehehe...Tapi sorry nasi x merah sangat sbb xda tomato puree...Elyne letak sos tomato je..nk merah banyak skit..ltk tomato lebih skit...Yela tengok ape yang ade di dapur je huhu..

Elyne tak berapa sehat actually today's..I cooked this Nasi tomato few days ago..Tapi Elyne x berkesempatan nak upload terus..Banyak keje lagi nak settle..and yesterday Elyne da attend Cake classes..and i have to bake cake..So x sempat la nak tayang ni as fast as possible..But today's Elyne curi sikit masa utk share it..Elyne rasa u olls should try this..Memang sedap^_^


Elyne rasa..kes kena hujan tadi kot..nak payungkan my hushband to his car..Hujan lebat sangat siang tadi..Petang ni baru terasa kepala sakit sangat..and hidung dah tersumbat rasa..Arghhh..i hate it! Tapi what can i do...dah tak sehat dah rasa badan ni..Tempat u olls lak camne??Sini asal petang je..Mesti hujan..alhamdulillah la kan..sejuk sikit...

Cuaca sekarang pun tak tentu..Ape2 hal..jage diri dan orang tersayang elok-elok. Sebab Elyne sendiri pun kekadang badan rasa nak demam pun ade..Letih pun ade..Tapi syukur juga la..Jerebu pun dan kurang sikit area sini..Hurmm..pe2 pun mana tempat yang terkena banjir tu...Hati-hati dan jage diri okay..Yela sekarang musim hujan je..yang pasti kesihatan kena jage dan juga keselamatan diri famili dan anak-anak..



Okayla..Elyne share this resipi..Nanti korang nak try..try la..tak susah pun..Senang je..Rajin-rajin kan la diri ke dapur^^ Hurmm..macam nak makan Island Steamboat lak huhu...ahaks! Island lak kan..Okay back to Nasi tomato resipi ya..^^


Bahan-bahan:-

Nasi Tomato
2 cawan beras
1 biji bunga lawang
1 biji buah pelaga
3 biji bunga cengkih
1 batang kulit kayu manis
2 ulas bawang merah(dimayang)
3 sdb sos tomato
2 helai daun pandan
1 sdb minyak masak
2 sdb majerin
1 sdb susu pekat manis
Sedikit garam utk perasakan
Sedikit kiub ayam

Ayam Masak Merah
4 ketul ayam(ikutla part mana suke)
1 sdb serbuk kunyit
Perasakan dengan garam

2 ulas bawang merah bombay(dikisar)
6 sdb cili kering yg telah dikisar
3 sdb minyak masak
Garam dan gula secukup rasa
1 ulas bawang merah besar(dimayang)

Cara-cara:-
1. Bersihkan beras,toskan dan ketepikan.
2. Panaskan minyak masak dan majerin.Tumis bunga lawang,buah pelaga,kulit kayu manis dan bawang sehingga naik bau dan bawang kekuningan.
3. Masukkan air,kiub garam,daun pandan,sos tomato dan susu pekat manis.(air tu agak2 ok..satu ruas jari saya ukur^^) Masakkan nasi sehingga masak
4. Ayam salutkan dengan garam dan kunyit. Perap sekejap dan goreng sehingga kekuningan dan ketepikan.
5. Masukan minyak goreng ayam tadi ke dalam kuali dan goreng bawang yg dikisar sehingga naik bau dan kekuningan.
6. Kemudian masukkan cili kering yang telah dikisar dan masak sehingga naik minyak. Perasakan dengan garam dan gula.
7. Apabila dah masak.Masukkan ayam yg digoreng tadi dan bawang yg dipotong mayang.
8. Sedia untuk dihidangkan..Hiaskan dengan cili dan daun bawang.

Selamat Mencuba!^_^

Thursday, December 4, 2014

Jejalan Cari Makan Burger Abang Burn

Hurmmm...dah petang dah..hari ini tak busy la sangat..So boleh la nak berceloteh banyak sikit kat sini..Lagipun kat rumah sorang2..bosan juga..dan.pikir "pe kata berblog je untuk hilangkan kesunyian" ade juga tempat nak bercerita kan..Suami lak kerja..Kerja nyer pulak jenis timing tak office hour..masa untuk bersama tu a bit limited sikit..Tapi we're still can spending time together uh~ ^^ Sometimes kiteorg..masak sama-sama...jejalan sama-sama..More activity banyak bersama..try curi masa untuk buat semua benda sama-sama..

Okayla..activity ni...One of the our fav too laa...Jejalan cari makan..I love food! Elyne memang suka makan..sampai tak sedar badan dah mengembang adeiiii..diet...tinggal diet dah..huhu..Takpela...janji hati senang dan bahagia..Tapi still kena jage badan jugakk...nanti laki lariiii hehe...Sedap je..duk sokseksoksek...ni..Elyne nak shared...haritu kiteorg pergi try burger ABANG BURN kat seksyen7 eh? kat Jakel tu...time tu..kiteorg sampai dah dekat pukul 11.30pm...kedai nyer tutup pukul 12am x silap la ke 12.30am camtu la..dan suasana time tu..legang je..tak ada orang sangat..Maybe dah malam sangat kot and dah nak tutup..Hurmmm...bagi Elyne service nyer kureng memuaskan..Lama jugak kiteorg tunggu itu burger nak siap..huhu..

Ni Elyne punyer burger...En.hushband yang tolong order kan..Tunggu sendiri order lama la pikir nak yg mana hahaha...Elyne memang susah nak memilih sikit..Duk..."Urm...Urmmm..Urmm..jup eh..jup eh..."..At last hb yg pilihkan...Kalau tak silap la..ni burger Cheese Beef burger rasa laa...

                

I really enjoyed my burger hahaha...Tengok tu...izzit my burger or my hb punyer?? belek-belek dulu huhu...Tapi ape pun..Burger dia memang besh la juga...Tapi Elyne jenis suke more sauce gitu..Leleh cili sos je banyak..Anyway..Sedap la jugak...Tapi yg en.hb punyer..macam lagi sedap...


Taraaaaa...ini dia punyer...Tapi Elyne lupe laa...Ape nama burger dia..yang pasti ade cheese slice beef and beef laaa...hehe...Yang dia punyer lagi sodappp..Elyne paw dia punyer banyak hahaha.. Jahat je kan..Tapi takpela..bukan orang lain pun kan..Dia pun tak marah^_^

     

Tengok muka dia makan...macam sedap je kan...Kalau u olls nak tau..sedap ke tak...Just go and try lol...dan sendiri judge it...Lain orang lain rasa kan..tekak berbeza kan..Kalau sedap maka sedap la..Kalau tak sedap maka tak sedap la..Nak tau ape rasa???rasa la sendiri..^_^




Ayam Ungkep Pedas


Ayam ungkep ni first time try...Perghhh..memang terbaik laa...Resipi ni Elyne amik kat kak Ita Masam Manis nyer blog...kak ita minta izin ya..copy paste itu resipi sini..huhu...Memang terasa kelazatan ayam masak ungkep..Pekena lak...dengan nasi putih panas-panas lagi...Kalau nak makan ngan sambal belacan pun boleh...kalau yang suke lagi spicy and spicy..Tapi bagi Elyne...tak payah sambal-sambal dah..sebab ayam ni dah cukup pedas...cume combine it ngan sayur-sayur je..dah sedap...

Okay bab merasa ni..Dulu mama yang jadi tukang merasa...Sekarang pangkat tu dah di award kan untuk suami Elyne lak hehe..Mama selalu cakap..abisla nanti suami dia..Asal masak...org lain kena rasa dan komen hahaha...Nasib la ya...En.Meor...xleh nak buat pe laa...Dah awak amik anak mama sangat...So kena take over la keje mama..Tukang rasa..Elyne masak..Tapi ape pun..alhamdulillah dia xda masalah bab tu..Malah makin tolong kita kat dapur lak...Syukur dapat suami yang baik dan ringan tulang macam dia...^_^

Hari ini..mood rajin berblog..sekali upload dua..hehe..banyak lagi pic dalam stock..yang x sempat upload...Nanti..Elyne cuba share satu persatu k..Okla...Ini resipi nyer..di bawah tu ok:))



Ayam Ungkep Pedas
Azlita Masam Manis

Bahan-bahan:-

1/2 ekor ayam, potong ikut suka, cuci bersih dan toskan
1 batang serai, dititik
1 keping asam gelugor 
2 helai daun salam @ 3 helai bay leaf 
1 camca besar gula melaka 
Garam secukup rasa 
Air secukupnya

Bahan rencah dikisar halus 
7 biji bawang merah 
3 ulas bawang putih 
1 inci halia 
1/2 inci lengkuas 
3/4 inci kunyit hidup 
1 batang serai, dihiris halus 
3 biji buah keras, hiris 
1 biji cili hijau 
20 biji cili padi 
1 camca besar ketumbar 
1/2 camca teh jintan kasar 
1/2 camca teh jintan halus

1.Panaskan sedikit minyak dalam kuali (anggaran 1/4 cawan), tumis serai titik hingga harum.
2.Masukkan bahan-bahan kisar halus dan tumis sekejap hingga terbit minyak, guna api kecil dan kacau selalu.
3.Masukkan ayam, gaul rata dan biar ayam kecut sedikit.
4.Tuang air secukupnya (jika anda menggunakan ayam daging yang cepat empuk, guna 1 1/2 cawan air). Kacau rata.
5.Masukkan daun salam atau daun bay leaf, asam gelugor dan sedikit garam.
6.Kacau dan dan biar mendidih perlahan.
7.Masak hingga pekat, tambah gula melaka, kacau dan masak lagi hingga kering seperti rendang. 8.Kacau sekali sekala. Rasa dan jika perlu tambah sedikit lagi garam.
9.Masak sekejap dan boleh matikan api.
10.Hidangkan bersama nasi, ketupat dan sebagainya.


Selamat mencuba!^__^


Nasi Beriani Ayam

Assalamualaikum dan selamat pagi..

Tengah bersarapan ke..?? ke tengah buat sarapan??Takpe la...janji bersarapan okay??^_^ Sarapan penting untuk kita...Yela..tak makan tak da tenaga la kan..camne nak buat keje..

Pagi-pagi camni..teringat lak..klu kat rumah mama..breakfast??Yela kat Kelantan..sarapan nyer heavy sikit..huhu..Pagi-pagi dah makan nasi..macam-macam nasi ade..Nasi berlauk ayam la..ikan laa..Nasi kerabu laa..Nasi dagang la...terliur lak..hehe..glurrpp...telan jela air liur sorang2 kat sini..xpe insyallah next week balik kampung..leh la makan-makan(makin gemukla..) adeiii...




Tapi timing makan sana..biasa Elyne sarapan..dalam 9am ke atas gitu..Yang en.hushband lak..jenis sarapan pepagi..Kekadang x tertelan..nak makan pepagi cam kul 7am gitu..Sebab pe memang dah terbiasa sarapan lewat..masa sekolah dulu pun...tak makan pagi..makan time rehat je kul 10.30am..

Okayla..sedap berceloteh pepagi kan..hehehe...Elyne ade buat Jemput2 bawang pagi tadi..tapi x snap pic lagi...takpela..jup2 lagi Elyne snap..nanti Elyne share sini k..Ni dua hari lepas punyer cerita.. Nasi Beriani Ayam..saje nak test resipi..Lama dah nak buat..tak terbuat-buat..Bile mood rerajin datang buat jela.


Ini resipi nyer..ni resipi sendiri-sendiri..sebab men campak je...^^ hehe..tapi campak-campak pun jadi..Nanti korang semua boleh la try...Kalau nak cuba la...^^

Bahan-bahan:-
300 gm beras
2 ketul daging ayam(ni ikut suke nak ltk part mana)
1 biji bunga lawang
4 biji bunga cengkih
1 batang kulit kayu manis
1 biji buah pelaga
1 ulas bawang besar bombay(potong mayang)
1 sdb majerin
1 sdb minyak masak
11/2 sdb rempah berini Meggi
1 ketul kiub ayam

Acar mentah:-
Kubis
Carrot
Jagung
Cuka
Garam dan gula secukup rasa

Sambal:-
2 biji tomato (potong dadu)
2 genggam cili padi (kisar)
2 ulas bawang besar merah (potong dadu)
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air

Cara-cara:-
1. Basuh beras sehingga bersih..Toskan ketepi..
2. Panaskan kuali..letakkan minyak dan majerin.Tumiskan bunga lawang,bunga cengkih,kulit kayu manis,buah pelaga sehingga naik bau. Kemudian masukkan bawang yang telah dimayang tadi.Kacau sehingga bawang nampak layu.
3. Masukkan rempah beriani yang telah dicampur sedikit air(jadikan pes). Masukkan sedikit air..dan kecilkan sedikit api..Tumis sehingga pecah minyak.(nak bagi rempah masak)
4. Letakkan sedikit garam..dan masukkan ayam tadi..tumis sekejap sehingga ayam nampak separuh masak.dan disaluti rempah tadi..(ni macam perap la jugak..kasi ayam rasa)
5. Masukkan pula beras dan air(ni anggar jela..lebih kurang seruas jari).Masak nasi+ayam cam biasa.
6. Sedia untuk dihidangkan



Bagi Elyne...nasi ni berkhasiat sikit..Yela ayam nyer macam rebus jugak la kan..pastu byk pakai rempah ratus..tak da la..berminyak..and my hushband pun suka...Elyne pekena dengan Acar mentah dan sambal je...acar pun buat dengan ape sayur yang ade je..sbb sayur x refill stock lagi..dah refill...cepat abis..huhu..sbb kiteorg mmg suke sayur..Setiap menu mesti ade sayur...

Okayla..hope korang enjoy it...dan Selamat mencuba okay~^_^


Tuesday, December 2, 2014

Mihun Goreng Simple&Spicy


Selamat petang semua...Wahhh..so so lama x on blog huhu..Okla..kali ni..Elyne post la skit entry utk permulaan..setelah sekian lama menyepi...Ni tadi..pagi punyer menu..Alahaiii...pepagi masak mihun ni...untuk husband Elyne bawa bentou ke office...Dia keje shifted..so nak tak nak..kena masak laa... jage perut suami..Baru suami sayang kita banyak kan huhu..

Okla..disebabkan hushband Elyne jenis timing keje x sama ngan orang..Pepagi lagi..dah kena bangun..Tadi pagi dia keje pukul 6am..so kul 4.30am dah kena bangun la..nak masak..huhu..pukul 5am hushband Elyne dah kena gerak ke office..Pepagi ni masak..susah gak kekadang..sebab pe..lidah macam xda rasa gitu..Tapi ku gagahkan diri juga untuk en.suami bentou..Menu utk breakfast hari ini..Mihun goreng simple&spicy...tu yg terlintas pagi tadi..



Bahan-bahan:-
1 keping dada ayam (potong empat segi kecik2)
1 keping Mihun siam (blh je guna ape2 jenis mihun)
2 biji bawang putih
1 biji bawang merah bombay
1 biji cili padi
2sdb  cili kering (yg telah dikisar)
2sdb kicap manis
2sdb kicap masin
1sdb sos ikan
1sdb sos cili
2sdb minyak masak
Sedikit kiub ayam
Garam dan gula secukup rasa
Sayur-sayuran yg digemari..
Dan sedikit keropok

Cara-cara:-
1. Tumbuk bawang putih,merah dan cili padi tadi..dan letakkan sedikit garam.
2. Potong ayam kecik2 macam petak gitu...then bersihkan..
3. Panaskan minyak, masukkan bahan2 yg ditumbuk tadi..masak sampai naik wangi.
4. Masukkan cili kering..kacau2..sampai naik minyak.Masukkan ayam tadi. Masak seketika. Barulah masukkan air.
5. Mihun yang telah direndam dalam air sekejap utk dilembutkan.Toskan dan masukkan dalam bahan2 tadi.Kacau sampai sebati.
6. Lepas itu masukkan sayur2 dan perasakan mihun tadi dengan kicap manis,kicap masin,sos ikan,sos cili dan kiub ayam.
7. Perasakan semua secukup rasa dan kacau sampai sebati..Untuk lembutkan mihun..Tudung kan mihun sekejap dengan tudung periuk...Lepas tu buka dan gaul sebati dan boleh dihidangkan.


Elyne..buat untuk dua orang makan je tau...mihun siam biasa dia da empat keping kan..Amik sekeping je.untuk dua orang makan..Kalau ramai double triple kan resipi...Resipi ni..buat la sesedap rasa...klu rasa nak tambah kicap lagi ke..sos lagi ke..xda masalah..letak je..sbb kita je nak makan kan^^ janji sodapp...

Okla...Elyne pun..dah penat ni seharian rasa x berhenti buat keje..Pagi tadi siapkan kek..DFCC kek..masak la..kemas umah laa..banyak lagi nak settle barang2 dalam rumah ni..Yela..baru pindah ke sini kan..barang2 Elyne pun x habis kemas lagi...nti Elyne share lagi k..^^

Friday, November 14, 2014

Bersarang Sudah....

Bersarang sudah my blog ni..almaklum la..lama x menjengah..dah dpt password..Lupe lak balik..aduyaiii...How come la ya...hehe..By the way..alhamdulillah..dapat juga masuk lagi.. So happy..Hurmmm...

Banyak betul story nak sharing..but..pendek kan saje la ya..Blog ni..lama bersarang bukan sebab tak masak..Masak je macam biasa..cume x berkesempatan nak upload..sume jadi khazanah..Terliur lak tgk rmi dah blogger masakan skrg..dalam tahun 2005 dulu tak da sangat lagi men2 blog ni..xsilap around 2006 and above semua dah start blogging..saya pun join sama hehe..Masa tu muda lagi.. siapa anak dara lagi...and now "status" dah bertukar as a wife hehehe...Baru je lagi..dalam bulan October ritu...Ermmm..sorry la..rmi x dijemput..biasala..pening..card lambat siap..hoho..yg da depan mata je..rembat ehehe...xpela..janji dah selamat kan..and i'm back again..xnak bagi blog bersarang..

Hurmmm...ingat lagi kat kawan2 lama kat Myresipi.com tu..skrg dah glamour u olls! ^^ i je x glamour huhu..xpela..follow je diaorg dari belakang..MMg tabik la kat diaorg..macam #cikmatgebu #kaknoorsha #kaknorsecubitgaram and ramai lagi laaa...ingat2 lupe...yang ni je ingat..yela..umo pun dah meningkat kan..Biasala tu...faktor ingatan..kureng la skit hehe^^

Okayla...Ini je untuk malam ni..Haaa...lupe nak gtau..I juga dah jd fulltime baker hehe...
Nanti i share ngan korang ya...about it and my cooking world^___^

Saturday, April 5, 2014

Alhamdulillah dapat juga masuk blog ini...

Alhamdulillah dapat jugak masuk blog ini...

Wahhhh...puas den duk godek2...ape la email n pass this blog...
At last dpt jugak membuka nyer dengan jitu huhu...Hasil penat lelah selama ini..
Tula...kan..sape suruh lama x on this blog...
dah lebih daripada bersarang dah...

Tengok sume blogger lama2 dah jd otai2 dah skrg...
Teringin gak nak on blog yg dah lama duk sepi ni...
Tapi x tergerak2 lagi nak on..Hari ini baru jadi keje nyer hehe..
Niat nak aktifkan balik this blog..insyallah im try my best huhu..
^___^

Bertemu lagi kite kembali...
Nantikan resipi2 dan kesah2 yg latest huhu...
dan intro2 yg menarik...^_^

Monday, April 5, 2010

Petua Di Dapur

Elak Semut Pada Bekas Gula
Untuk mengelak semut dari masuk bekas gula,sapukan sekeliling minyak masak pada bekas gula.Insyallah masalah semut dlm gula boleh diatasi.

Mesin Pengisar Kembali Tajam
Untuk menajamkan kembali pisau mesin pengisar,kisar satu cawan garam kasar sehingga halus. Insyallah pisau mesin itu akan menjadi tajam.

Hilangkan Bau Cili Pada Mesin Pengisar.
Sementara itu,untuk menghilangkan bau cili dari mesin pengisar,kisar beberapa keping biskut untuk beberapa minit. Bau cili akan diserap oleh biskut.

Kentang Tahan Lama
Kentang akan layu sekiranya terlalu lama disimpan.Untuk mengatasnya,belilah kentang yang segar dan baik.Setelah itu,rendam kentang dalam air panas sebentar. Angat dan keringkan. Insyallah kentang anda akan tetap segar meskipun telah lama disimpan.

Sedapkan Ayam Goreng
Perapkan ayam bersama kunyit,halia dan beberapa ulas bawang putih yang sudah ditumbuk lumat.Tambah sedikit garam dan serbuk perasa. Biarkan beberapa minit.Goreng ayam dengan api perlahan sehingga masak dan ranggup.Lagi bertambah menyelerakan jika dihidangkan dengan nasi putih dan sedikit sayur campur.

Kelapa Parut Hilangkan Bau Nasi Hangit
Nasi yang hangit memang tidak enak lagi dimakan tetapi jangan pula cepat dibuang.Ambil sedikit kelapa parut,ikat dalam kain putih yang bersih. Timbuskan ke dalam nasi. Perlahankan api,denga cara ini nasi boleh dimakan dan ia masak dengan sempurna.

Goreng Hati Ayam.
Sesetengah kita takut untuk menggoreng kerana percikan minyak yang panas terutama sekali apabila menggoreng hati ayam.Untuk mengelakkan ini terjadi,cubalah petua ini.Hati ayam hendaklah dibasuh bersih. Kemudian biarkan berendam dalam air perahan asam jawa seketika. Selepas itu,bilas semula dengan air bersih. Insyallah pasti hati ayam tidak meletup ketika digoreng.

Hilangkan Bau Rebung
Untuk menghilangkan bau rebung yang kurang meyenangkan,cuba petua ini. Mula-mula campurkan kira-kira satu sudu teh kapur sirih ke dalam air. Biarkan beberapa minit. Selepas itu, ambil air jernih untuk mencuci rebung.Insyallah bau rebung hilang dan rasanya enak.

Cara Meyimpan Udang
Sekiranya tidak mempunyai peti ais,tentu menjadi masalah untuk menyimpan bahan-bahan dapur khususnya bahan basah seperti udang. Tapi jangan risau,anda boleh mencuba petua ini. Langkah pertama,cuci udang sehingga bersih dan toskan sehingga airnya kering.Gaulkan udang dengan sedikit gula dan simpankan didalam bekas yang tertutup rapat. Insyallah udang itu akan tetap segar meskipun disimpan sehingga dua hari.

Mengupas Telur
Rebus telur itu dalam jumlah yang banyak. Masukkan kulit kentang dan kulit bawang merah bersama kentang dalam air rebusan. Rebus seperti biasa. Pasti telur itu lebih mudah dikupas.

Bersihkan Kesan Hangus
Campurkan sedikit serbuk penaik bersama sedikit air di dalam sebuah bekas. Biarkan selama beberapa jam. Kemudian bolehlah digunakan untuk mencuci periuk seperti biasa.Selamat tinggal kerja-kerja menyental!

SayurKembali Segar
Jika sayur disimpan beberapa hari dalam peti ais,kesegaran sayur itu akan hilang. Untuk mengembalikan kesegarannya,rendam sayur ke dalam air yang dicampurkan sedikit cuka selama beberapa minit. Kotoran pada sayur juga dapat dihilangkan.

Membuang Bau Ikan
Sebelum memasak apa-apa jenis ikan,perlulah kita membuang bau hanyir ikan.Caranya ialah dengan memerah limau kasturi dan lumurkan pada badan ikan selama 2 minit. Selepas itu,basuh dengan dengan bersih.Insyallah bau hanyir itu akan hilang.

Hilangkan Lumpur Pada Kerang
Untuk membersihkan satu persatu sememangnya mengambil masa yang lama. Untuk memudahkan kerja-kerja pembuangan lumpur yang melekat ini,caranya ialah dengan memasukkan kerang ke dalam besen yang berisi air dan kemudian ramas kerang tadi dengan menggunakan surat khabar. Ramas dalam masa 5-10minit dan bilas.Insyallah lumpur tadi akan hilang keseluruhannya.

Hilangkan Bau Hanyir Hati Ayam
Bersihkan hati ayam. Letakkan semua hati ayam itu ke dalam satu bekas dan letakkan sedikit tepung gandum dan gaulkan. Biarkan seketika. Kemudian bersihkan dengan air sehingga tiada kesan tepung tadi. Boleh la digoreng hati tadi atau dimasak apa pun.

Wednesday, March 31, 2010

Chocolate Chip Cookies

Mau tau sume2 resipi diatas n dibwh ni??Tomolow continue ek..dah so sleepy dah ni hehe.. Ni la kes orang malas nak upload pic hari2 kan..dah byk2 camni..baru nakupload..Padan muke!hehe...

Continue it now...hehe..baru skrg..really sorry lol..huhu..Resipi choc chips ni amik kat joy of baking..Mmg fav page la sana..pic pun cun2 je..i je nyer x cun2..huhu..(still learning) biasala kan..huhu...Kalau nak resipi tgk jela sini ek...Choc Chips Cookies. Ampunkan gue iyea...kes cookes ni x nak meleper..tapi mengembang x mcm Joy punyer..hehehe..Maybe terlebih pukul kot...i think laa...

Nasi Lemak Ayam Berempah

Nasi lemak utk bekfast aritu..Mmg lemak laa..huhu..gemuk la adeh..Erm..Ni lagi sedap klu kukus da dimakan dgn ayam berempah fuhhh~!Ngancam gituw~...huhu..Tapi nasi ni..terlupa beli timun..hehe..balik umah baru perasan yang lupe beli timun..pe2 pun..jalan jelaa..walau xda timun pun...Resipi ni amik dari koleksi buku resipi mama ku juga huhu..

Bahan-bahan :-
500 gm beras panjang
1 helai daun pandan
2 sm halia ( ditumbuk perah airnya)
1/2 cwn santan pekat
1 cwn santan cair
5 ulas bawang merah(dimayang)
Secubit garam

Sambal ikan bilis:-
11/2 cwn ikan bilis ( rendam dgn air sekejap)
10 sdb cili kering(blend)
2 sdb cili boh
3 ulas bawang merah besar
Sedikit air asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
Minyak

Cara-cara:-
  1. Rendam beras selama 8jam.( i x rendam selama ni pun juz 1-2jam gitu je..)
  2. Kukuslah dengan kukusan selama 40minit.
  3. Perah santan.Masukkan air halia.
  4. Apabila nasi masak gaulkan bersama santan dan air halia.
  5. Kukuskan semula.Letakkan daun pandan dan bawang.
Sambal ikan bilis :-
  1. Panaskan minyak. Tumiskan bawang merah yang diblend tadi sehingga kekuningan.
  2. Masukkan cili kering dan cili boh. Masaklah sehingga pecah minyak.
  3. Masukkan sedikit air,air asam jawa dan garam dan gula secukup rasa
  4. Dlm kuali lain gorengkan ikan bilis sekejap.
  5. Masukkan ikan bilis tadi ke dalam kuah tadi dan gaul sebati.
  6. Tunggu sehingga pecah minyak dan boleh diangkat.
Note:- Semasa mengukus nasi alaskan dengan kain jarang.

Rojak Idaman

Rojak idaman ni lama dah nak uat cume baru berkesempatan je uat huhu..ni amik dari koleksi buku resipi yang mama aku punya..not bad la jugak rasanya..nyum2..cume lagi sedap letak la keropok huhu..dlm resipi x da suh letak keropok..tapi pandai2 la adjust nak bagi kasi umphh~!:D

Bahan-bahan:-
1 biji ubi sengkuang (dihiris halus)
2 biji timun (dihiris halus)
1 paket mee ( rendam dgn air panas.Lembut toskan)
2 keping tauhu(digoreng hingga kuning)
3 biji telur direbus(dipotong-potong)
6 keping cucur udang(potong 4@6)
2 cawan taugeh(dicelur dgn air mendidih 2minit)

Kuah:-
350 gm keledek jenis kuning
6 cwn air
3 cwn air utk blend keledek
4 sdb cili kering(blend)
100 gm kacang tanah(blend)
3 sdb cuka
Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara:-
  1. Rebus ubi keledek yang dipotong setebal 1cm hingga empuk dan toskan.
  2. Lecek keledek hingga halus@blend ubi bersama 3cwn air hingga halus.
  3. Panaskan 6 cwn air dgn cili kering tadi hingga mendidih.
  4. Masukkan ubi keledek dan kacang tanah.
  5. Kemudian masukkan cuka,garam dan gula secukup rasa.
  6. Tunggu sehingga semuanya mendidih dan kacau sehingga nampak pekat sikit.
  7. Boleh la hidangkan dengan bahan2 tadi.
Cara menghidangkan :-
  • Letakkan 1/2 cwn mee,sedikit timun,sengkuang,tauhu,cucur udang,taugeh dan telur.
  • Tuangkan kuah ke atasnya. Taburkan dengan kacang tanah.

Cucur Udang

Cucur udang nak makan dgn rojak huhu..kuning menyerlah sgt la..huhuhu...kes terlebih letak pewarna huhu..Ape2 pun janji da cucur udang utk mkn ngn rojak:D

Bahan-bahan:-
2 cwn tepung gandum
11/2 cwn air
10-15 ekor udang sederhana(potong 2)
1 ulas bawang merah besar(dimayang)
Sedikit taugeh dan kangkung
Sedikit garam

Cara-cara:-
  1. Gaulkan semua bahan2 diatas sehingga sebati dan perapkan seketika.
  2. Panaskan minyak dan goreng sehingga kekuningan.
  3. Angkat dan toskan utk dihidang.



Bayam Masak Putih

Lama x masak bayam masak putih ni..actually kuah tu putih tepi dah letak bayam x jadi la putih dah..dah jadi merah dah huhu..Tapi nama dia tetap bayam masak putih..Mmg simple resipi nih..Sapa2 pun leh uat..mmg x susah...

Bahan-bahan:-
2 ulas bawang merah(ditumbuk)
5-6 biji lada hitam(ditumbuk)
2 biji ubi keledek
1 cwn taugeh
1/2 cwn santan pekat
1 cwn air
Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara:-
  1. Masukkan air,santan,bawang merah,ubi keledek ke dlm periuk dan masak sehingga mendidih.
  2. Masukkan lada hitam, garam dan gula secukup rasa.Kacau sekejap.
  3. Masukkan taugeh dan bayam. Masakla sehingga nampak layu.
  4. Boleh dihidangkan.

Ayam Masak Pedas

Ni resipi dapat dari buku resipi keluarga mama aku..Dah lama dah buku ni..Since zaman aku kecil2 lagi dah da huhu..Resipi later...ngntuk ni..upload pic dlu ya...

Delay ni..hehe..baru nak tulis resipi..jangan mare iyeaa..huhu...2 3 arini krg sehat skit..tu x masuk sini nak complete kan sume ini...xpe..arini..kite tulis ini resipi..gege~!

Bahan-bahan:-
1/2 ekor ayam
3 ulas bawang merah besar(blend)
2 ulas bawang putih(blend)
10 sdb cili kering(blend)
1 keping asam keping
Garam dan gula secukup rasa
Minyak
Air

Utk ayam:-
2 ulas bawang putih (blend)
1 sdb serbuk kunyit
Sedikit garam

Cara-cara:-
  1. Perapkan ayam dgn bawang putih,serbuk kunyit dan garam dalam 10-15minit.
  2. Panaskan minyak dan goreng ayam sehingga masak.Toskan
  3. Panaskan minyak. Masukkan bawang merah dan putih.Tumis sehingga masak.
  4. Masukkan pula cili kering,air,asam keping dan garam dan gula secukup rasa.
  5. Tumis sehingga pecah minyak dan boleh masukkan ayam tadi.
  6. Gaul sehingga sebati dan dihidangkan.

Bihun Goreng Kampung

Ni resipi yang paling simple utk sapa2 yang nak cepat and malas hehe...(macam aku ni..) kekeke..mmg senang giler laaa...campak2 je...

Bahan-bahan:-
1/2 paket bihun
1 keping dada ayam( potong dadu)
1 ulas bawang merah besar(ditumbuk)
2 ulas bawang putih(ditumbuk)
10 sdb cili kering (blend)
Garam dan gula secukup rasa.
Kobis,carrot,tomato n timun.
Minyak
Air

Cara-cara:-
  1. Rendamkan bihun dengan air sehingga lembut.
  2. Panaskan minyak. Tumiskan bawang merah dan putih sehingga kekuningan.
  3. Masukkan cili kering dan kacau sehingga pecah minyak.
  4. Masukkan garam dan gula secukup rasa.
  5. Boleh la masukkan ayam dan kacau sebati seketika.
  6. Masukkan air dan sayuran tadi.
  7. Akhir sekali masukkan bihun dan kacau la sehingga sebati dan sekata.
  8. Boleh dihidangkan.

Honey Chicken

Honey Chicken??hehe..Ni resipi dpt dari tv...lama dah..time skulah2 dulu lagi..tapi dah lupe rancangan aper..yang tau...ni chinese style nyer masakan..Tu pun dah ingat2 lupa nyer resipi and nama resipi nyer....Minta ampun la..klu salah nama resipi..hehehe..tapi mmg besh laaa...Dlu slu uat...n makan ngn nasi putih..Fuuhhh..mmg ngancam abis la..huhu...

Bahan-bahan:-

Bahan utk perap:-
2 keping dada ayam( dipotong sederhana nipis n empat segi)
1 sdb madu
1 sdt lada putih
sedikit garam

Bahan-bahan lain :-
1 ulas bawang putih (dicincang halus)
2 ulas bawang merah(dicincang halus)
2 sdb majerin/mentega
sedikit halia( dicincang halus)

Utk salut ayam:-
3 sdb tepung jagung
11/2 sdk lada putih
Sedikit garam
Minyak

Cara-cara :-
  1. Perapkan ayam tadi dengan bahan2 diatas lebih kurang 30minit.
  2. Campurkan tepung jagung,lada putih dan sedikit garam. Salutkan ayam tadi dengan bahan2 ini.
  3. Panaskan minyak dah gorengkan sampai kekuningan. Toskan.
  4. Panaskan kuali,masukkan majerin dan tumiskan bawang putih,merah dan halia sehingga nampak garing.
  5. Kemudian masukkan ayam yg telah digoreng tadi dan kacau sebati.
  6. Masukkan madu dan kacau cepat2 sehingga semuanya sebati dengan api yang perlahan(xnak bagi hangus uh~) setelah sebati tutup api cepat2.
  7. Boleh la dihidangkan.

Udang Celup Tepung

Udang celup tepung ni idea dpt kes nak abiskan udang lam stok huhu..Not bad laa..sedap la dimulut ku tapi x tau la orang lain..huhu..Rasa dia sweet2 gitu..pastu..sedaplaa..xtau nak ckp mcm mana hehe..Yang penting laku dijual dlm umah ku huhu..Sume orang ngap2 nyer...

Bahan-bahan:-
10-15 ekor udang sederhana besar
21/2 sdb tepung gandum
2 sdb tepung jagung
11/2 sdb tepung beras
1 sdb madu
1 sdb susu pekat manis
1/2 sdb gula
Sedikit garam
Minyak utk menggoreng
Air

Cara-cara :-
  1. Bersihkan udang dan buang kepalanya. Toskan sekejap.
  2. Campurkan tepung gandum,tepung jagung, tepung beras,madu,susu pekat manis,gula, garam dan air. Kacau sehingga semuanya sebati.
  3. Pegang ekor udang dan celupkan udang tadi ke dalam adunan yg telah dicampurkan semua bahan itu.
  4. Gorengkan sehingga nampak kekuningan dan masak.
  5. Angkat dan toskan...dan boleh dihidangkan begitu saja atau ngn sos cili.

Hati Masak Berempah

Ni resipi mcm kat kedai makan yg slu aku beli...So aper lagi ni mama aku ngn aku nyer projek laa..Konon2 nak uat cam our fav menu ni..hehe..Tapi jadi jugak laa..Rasanya dah lebih kurang sama dah...Bangga sat hehehe...Dah nak sama..rasanya..Takla susah sangat nak buat...Senang je rupanya...

Bahan-bahan:-
10 ketul hati ayam
2 ulas bawang putih(diblend)
4 ulas bawang merah(diblend)
2 sdb serbuk kari ayam/daging
2 batang serai ( diketuk2)
1 sdb kicap manis
3 sdb cili boh/cili kering yg diblend
2-3sdb santan
Garam dan gula secukup rasa
Minyak
Sedikit air

Cara-cara :-
  1. Panaskan minyak. Gorengkan dulu hati ayam itu sehingga masak( tak da la garing sangat)
  2. Ambil sedikit minyak dari goreng hati tadi.Tumiskan bawang putih dan merah sehingga naik minyak.
  3. Kemudian masukkan serbuk kari yang telah dicampurkan dgn sedikit air.Tumiskan sehingga naik minyak lagi sekali.
  4. Masukkan cili boh(klu nak pedas blh mskkan byk skit)
  5. Masukkan hati ayam yg telah digoreng tadi.Gaul sebati.
  6. Masukkan pula kicap manis,serai dan sedikit santan(lbh krg 2-3 sdb camtu) Gaul rata.
  7. Akhir sekali,masukkan garam dan gula secukup rasa dan masak la sehingga naik minyak.
    (janganla..sampai kering sangat nanti x sedap pulak..)
  8. Boleh la dihidangkan.

Mihun Rebus Ala Kampung

Resipi ni mmg sesuai la utk org demam and sakit cam yg Kak Nor@MR ckp..Mmg betul laaa...Lagipun mmg gud for our health jugak..Lagi satu..sesuai la jgk utk sapa2 tgh diet tu.. Pe2 pun thanks kat Kak Nor ats resipi yg besh ni...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...