Wednesday, July 15, 2009

Bihun Kuah Kicap

Mmg senang je uat bihun ni..and sedap dimakan..Bahan2 pun senang je nak cari and kemungkinan sudah ada di dapur masing2 hehe..Perah asam limau nipis fuhh~~ lagi ngancam laa..

Bahan-bahan :-
300 gm ayam ( ikut suke part mana nak amik n potong la kecik2)
1 paket bihun
3 ulas bawang putih( ketuk2 je..)
15 sdb kicap manis
2 sdb sos tiram
10 cwn air
Garam dan gula secukup rasa
Sayuran kobis, carrot n etc
Bawang goreng
Daun saderi and sup
Lada besar merah

Cara-cara:-
  1. Panaskan sedikit minyak dan tumiskan bawang putih dan sos tiram.
  2. Kemudian masukkan ayam dan masak sehinga ayam itu separuh masak.
  3. Masukkan air dan diikuti dengan kicap manis ( ni depend jugak nak masukkan byk or krg blh je..)
  4. Tunggu sehinga mendidih dan masukkan la sayuran kobis n carrot n etc.
  5. Celurkan bihun ke dalam air panas.
  6. Hidangkan bihun dan curahkan kuah tadi ke atas bihun.
  7. Hiaskan dengan bawang goreng,daun saderi n sup dan lada besar merah.
Note : Nak sedap lagi..perahkan asam limau nipis..:P

1 comment:

blogresipi said...

Senang jer menu neh..nampak sedap lak tue...tak yah ketung ketang nak buat sup asing yer... menarik neh :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...